The seamless transition [en]
Vom brückenlosen Übergang [dt]
Da Transizioni senza ponti [ital]
Margit Zuckriegl
[en]
Not limited to drawing paper, not reduced to canvas, not intended originally as a sculptural forming from the socket: Gloria Zoitl’s early gestural drawings go be-yond the usual formats and tend to dominate the space. They form a consistent transition from the graphical formulation to three-dimensional shapes. Seamless, without supporting columns or diversions – a transition, which encompasses the border crossing in itself.
Without conventional hedging of the terrain the artist acts against any genres-specific allocation. During 30 years of her artistic work she let move her symbols directly from the ground paper to the object, from the sketch sheet to the wall design, from the informal characteristic style to the engaged narrative one. Her recent picture transfers, which place photographic details in an iconic picture continuum, function as an arch from her broad work spectrum and allude to the early collages, text works and cut outs: between surreal associations and infor-mal instinct cannot be struck a logically built bridge – all the rather however an idealistic solidarity, which is settled beyond allocations.
From the word to the symbol
Sternsprünge (star leaps) and Freiheitstropfen (freedom drops) are only two of numerous titles, given to its poem volumes by the informal painter K.O. Götz. Border and limit crossing and between the territories of the writing and the pic-ture, transitionless swiveling from gestural drawing to calligraphic painting, from the illusion of writing to the disappearance of pictures – like that one could de-scribe the tall 101 year old man: as one, who lays out his nets and pulls in his ropes.
Also Gloria Zoitl spread and consolidated her threads to a network: at the knots and intersection points her work groups manifested themselves: the informal large sized black-and-white drawings, picture columns with cuts and collages, the long-necked hook forms, in between objects of emerging action and disappear-ance. The spontaneous speed of her graphic line tells of the informal, which ar-rived with its literary spreading form in Austria. Her pointed dualism in contrasting juxtapositions and picture confrontations lets the viewer slide into a surreal-fantastic thought ambience – fertile soil and soft meaningful moss for films, slide shows and projections with texts, music and sound installations, often together with artist colleagues, who belong to Gloria Zoitl’s widespread art net-work. «Something remains – Gloria Zoitl & Friends» is the expression of this barrierless permission, which circles around the possible changes of work terms. A large part of reciprocating in the changing work of Gloria Zoitl is owed to the confrontation with other artists and can be led back to the unquenchable curios-ity of the artist for new places, other settings and innovative concepts. A transi-tion, similar to a meta way over all conventions, over entered paths can be found, a moving differently as only direction in her own network.
[dt]
Nicht auf das Zeichenpapier beschränkt, auf die Leinwand reduziert, nicht als plastische Gestaltung vom Sockel her gedacht: Gloria Zoitls frühe gestische Zeichnungen weisen über die üblichen Formate hinaus und tendieren dazu, sich den Raum anzueignen. Sie bilden einen konsequenten Übergang, der vom graphi-schen Formulieren zum dreidimensionalen Gestalten führt. Brückenlos, ohne Stützpfeiler oder Nebenweg – ein Übergang, der die Grenzüberschreitung in sich trägt.
Ohne konventionelle Absicherung des Terrains agiert die Künstlerin gegen jede genrespezifische Zuordnung. Zeit ihres nunmehr 30jährigen künstlerischen Schaf-fens ließ sie ihre Zeichen übergangslos vom Bodenpapier zum Objekt, vom Skiz-zenblatt zur Wandgestaltung, vom informellen Duktus zum engagierten Narrativ wandern. Ihre Bild-Versetzungen der letzten Zeit, die fotografische Details in einem ikonischen Bildkontinuum platzieren, schließen den Bogen über ihr breites Schaffensspektrum und spielen auf die frühen Collagen, Textarbeiten und Cut-outs an: zwischen surrealen Assoziationen und informeller Unwillkürlichkeit lässt sich keine logisch gebaute Brücke schlagen – umso eher allerdings eine ideelle Verbundenheit, die jenseits von Zuordnungen angesiedelt ist.
Vom Wort zum Zeichen
Sternsprünge und Freiheitstropfen sind nur zwei von zahlreichen Titeln, die der informelle Maler K.O. Götz seinen Gedichtbänden gab. Grenzgänger und Grenz-überschreiter zwischen den Territorien der Schrift und des Bildes, übergangsloses Schwenken vom gestischen Zeichnen zum kaligraphischen Malen, von der Schrei-billusion zum Bilderverschwinden – so könnte man den großen 101jährigen be-zeichnen: als einen, der seine Netze auslegt und seine Stränge einzieht.